Шаруаға егістік, малшыға жайылым жетпейді: Мемлекет жерді қалай қайтаруда

2931

Қазақстанда шөл мен шөлейтті аумақты есепке алмаған күннің өзінде ауыл шаруашылығына жарайтын 210 млн гектардан аса жер бар. 

Шаруаға егістік, малшыға жайылым жетпейді: Мемлекет жерді қалай қайтаруда Фото: canva.com

Осынша кеңдікке қарамастан әлі де егістік жерге таласқан шаруалар мен малына жайылым таппаған ауыл жұртшылығы жетерлік. Бұның бәрі сол бас-басына млн-даған гектар жерден еншілеп, онысын не пайдаға жаратпаған қалталылардың кесірі екені анық. Абырой болғанда, кейінгі жылдары мемлекет жекенің қарауына кеткен жерлерді қайтарып жатыр. Әйткенмен бұл істе кемшіліктердің бары көрінеді.

Әр малға қанша гектардан тиесілі

Елдегі шенділердің ескі әдеті қалсын ба, Президент міндет жүктемесе мән-жайға бас ауыртпас хәлде жүргендерінде аяқ асты жекеге кеткен жерлерді мемлекет меншігіне қайтару туралы тапсырма жүктелді. Сонымен жауаптылар шұғыл шалғайдағы ауылдан бастап, сай-сала мен тау-тас, берісі қала маңындағы жерлердің заңдылығын тексеріп, біршама заңсыздықтарды әшкере қылды.

Мәселен, 2022-2023 жылдары пайдаланылмайтын және заң бұза отырып беріл­ген 10 млн гектар жер мемлекет меншігіне қай­та­рылған екен. Биыл жыл басынан бері қай­та­руға жоспарланған 2 млн гектар аумақтың 1,15 млн гектары мемлекет менші­гіне өткен. Әрине, жұмыс аз емес, еңбекті жоққа шығаруға болмайды. Әйтпесе осынша жер әлі кей дөкейдің өз дүниесіндей жайрап жата берер ме еді.

Дегенмен бұл тұста тағы бір ескерер мәселелер жол тосады. Жер кодексінің 14-1 бабының 3-тармағы, 2-тармақшасына сәйкес, жер учаскелерін беру және олардың нысаналы мақса­тын өзгерту жөніндегі ұсы­ныс­­т­ар мен шешімдер жоба­cын дайындау жергілікті аудан немесе облыстық маңызы бар қаладағы уәкілетті органдардың құзыретіне кіреді. Осының әсерінен екі проблема шығады.

Біріншіден, жеке шаруа қожалығы бар адамның бірнеше жыл жалға алған жайылымы бар делік. Алайда қожалық иесі өзіндегі малды шаруашылықтың емес, базадағы жеке басына тіркеп қояды. Сәйкесінше ол жерін пайдаланбаған болып есептеледі. Ақырында қайтадан мемлекетке өтуі мүмкін.

Екіншіден, ша­руа­шылық есебіне мал тіркел­се де, нормадан аз бол­мағаны дұрыс. Мал басына бе­кітілген жер көлемі барын біреу білсе, біреу білмес. Заңмен бекітілген әр облыстың жер ерек­шелігіне қарай жүктеме нор­масы да әртүрлі. Бір өңірде ірі қараның әр басына норма 15 гектар деп жазылса, басқа аймақта 10 гектар, кейбірінде тіпті көп болуы мүмкін. Ел аумағында біркелкілік болмай, осындай жағдайдың кесірінен жерінен айырылғандар болса да таңғалмаймыз.

Ал Ауыл шаруашылығы министрлігінің дерегінше, 2022-2023 жылдары 3,2 млн гектар жер иелеріне заңна­ма талаптарын бұзушы­лықтарды жою туралы бір жыл мерзімге нұсқама берілген. Биыл да 208,6 мың гектар жер иелеріне қайта игеру­ бойынша тапсырма беріліпті.

Жер толық цифрланбады

Ендігі мәселе – жердің толық цифрландырылмай жатқаны. Мысалы, жоғарыда айтқан респуб­ли­кадағы ауыл шаруашылығы алқабының 77 пайызы, яғни, 158,2 млн гектары цифрландырылған. Істі әлде де жеделдету керегі аңғарылады. Биыл 2022 жылы мемлекетке қайтарыл­ған жерлердің интерак­тивті картасы – jerkarta.gharysh.kz геосервисі іске қосылды. Қазір интерактивті картаны кез келген адам қарай алады. Сол арқылы азаматтар жер­гілікті атқарушы органдарға жер учаскелеріне құқық беру ту­ралы өтініш жасауға мүм­кіндік алған.

Көңілге бір демеу болары, геосервисте жайылым жетіспейтін аумақ­­тардың орналасқан жері ту­ра­­лы деректер енгізіліп жатқанға ұқсайды. Яғни, босаған жерлерді жайылымға айналдыру бастамасы бар. С.Сейфуллин атындағы Қазақ агротехникалық зерттеу университеті "Кадастр" кафедрасының аға оқытушысы Айдарбек Берістеновтің айтуынша, бұл мәселе бәрінен бірінші тұруға тиіс.

– Жайылым мен шабын­дықты көбейту үшін мем­лекет меншігіне өткен жерлер­ді елдімекен жеріне қосу керек. арқы­лы шекараларын ұлғайту керек. Қазір ауыл шаруашылы­ғы өндірі­сімен айналысатын азаматтар мен мемлекеттік емес заңды тұлғаларға жерді жалдау құқығын беру арқылы конкурс ұйымдастырылғанмен, оның ары қарай жауапкершілігіне ешкім көңіл бөлмейді. Себебі кез келген ауыл шаруашылығымен айналысатын азаматтың бірін­шіден, арнайы білімі жоқ, екіншіден, ауыспалы егістікті сақтау, жерді ұтымды пайдалану, құнарлылығын бұзбау, мол өнімге қол жеткізуге назар салмайды, – дейді маман.

Жері барларды кім қадағалайды

Мамандар ең алдымен жер учаскесін алуға ниетті азаматтардан жерді игерудің нақты жобасын талап еткен жөн екенін айтуда. Бұрынғы жер пайдаланып жүргендерге де мін­деттеу қажет екен.

Оның үстіне ауыл шаруашылығы жерлерінің барлығы ауылдарда, ал оны аудандық емес, облыс орта­лығындағы жер ресурста­рын басқару департаменттері қада­ғалайды.

Қашықтықтың алыс болуынан барлығы бақылауда болмауы мүмкін. Таратып беру оңай болғанымен, оны бақылау, иесінің игеруі, білімі, техникалық базасы секілді мәселелер бар.

Үкімет бұл мәселені шешу мақсатында жер иелеріне қойылатын топырақ сапасын, өсімдік жамылғысын сақтау, жайылымның тозуын болдырмау, ауыспалы егістерді сақтау және жерді ұтымды пайдалану тиімділігін арттыруға қа­тысты талаптарды күшейтпек ниетте. Ал ол бойынша қандай нормалар қабылданады, орындалуы қалай болады – бәрін уақыт көрсетпек.

Не десек те, аталған мәселе бойынша алға ілгерілеу бар. Тек жұмыстарды жеделдеткен жөн секілді. Бұрынғыдай болмаса да, арагідік елдің оңтүстіктегі өңірлерінің тұрғындары жайылым жетпей жатқанын айтып қалуы бекер емес.

Telegram
БІЗДІҢ ТЕЛЕГРАМ АРНАМЫЗҒА ҚОСЫЛЫҢЫЗ Ең соңғы жаңалықтар осында
Жазылу
Telegram арнамызға жазылыңыз! Жаңалықтар туралы бірінші біліңіз
Жазылу